Jongeren kunnen tegenwoordig steeds minder onderscheid maken tussen echt nieuws en ‘nep nieuws’ op websites als Google of Facebook, dat meldt de NOS.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat jongeren gevoelig zijn voor nep nieuws. Het komt volgens dit onderzoek onder andere doordat de hersenen van jongeren nog niet volledig zijn ontwikkeld en dat echt nieuws en nep nieuws daarom inhoudelijk moeilijk te onderscheiden zijn. Een andere oorzaak is de vervaging van de grenzen tussen bijvoorbeeld nieuwsberichten en advertenties op zoekmachines zoals Google zodat jongeren vaak op het verkeerde been wordt gezet.

Medialessen
Het onderwijs kan een rol spelen bij het oplossen van dit probleem: Laat jongeren zelf nieuws maken aan de hand van medialessen. Mediadeskundige Geert Lovink van de Hogeschool van Amsterdam ziet er de voordelen van in: ‘Jongeren worden dan minder afhankelijk van Google en Facebook’. Scala Productiehuis sluit zich aan bij deze visie. Scala Productiehuis staat voor culturele en educatieve mediaprojecten waarbij de leerling centraal staat. Leerlingen worden betrokken bij het gehele proces van een mediaproject. Leerlingen kunnen daardoor bewuster worden hoe media te werk gaan. In het onderstaande filmpje is te zien hoe Scala Productiehuis leerlingen in dit proces betrekt.

‘Laat jongeren zelf nieuws maken’